Na negen jaar in een nieuw jasje!

In april 2004 verscheen Leidsch Blond voor het eerst op de markt. Gehuld in een klassiek flesje (het pijpje, oftewel de Apo 33 cl) en met een etiket waarop de kleur rood en een stukje van een schilderij van Jan Steen de boventoon voerden.

Aan het ontwerp van het etiket waren een stuk of dertig proefversies vooraf gegaan, variërend van ‘absurd en extreem’ (denk Flying Dog-achtig) tot ’toeristisch groeten uit’ met foto’s van bekende Leidse gebouwen. In de vitrine in het proeflokaal zijn nog enkele ‘fraaie’ voorbeelden te bewonderen.

De kleurstelling was vanaf het begin duidelijk: rood en wit, want dat zijn de kleuren van de stad Leiden. Ook de twee sleutels in het logo verwijzen naar de sleutels in het Leidse stadswapen en bevestigen de band met de stad.

Leidsch Blond, etiket 2008

Het stukje schilderij (uit “Vrolijk gezelschap op een terras” van Jan Steen) was een eerbetoon aan deze Leidse meester-schilder, één van de beroemdste zonen van onze stad. Minder bekend, maar in dit kader wel heel treffend: Jan Steen is ook nog bierbrouwer geweest, net als zijn vader (hoewel de laatste wel een stuk succesvoller was op dat gebied).

Bij de meeste bieren naast Leidsch Blond vormt een stukje schilderij van Jan Steen de blikvanger op het etiket. Het geeft de etiketten een klassiek uiterlijk, passend bij traditionele speciaalbieren.

Maar de tijden veranderen…

Bij de ontwikkeling en introductie van de Aaipiejee (in september 2010) was al een vernieuwende koers uitgezet op het gebied van geur en smaak. En ook de Morsporter, Pumpkin Raisin Bock en het Kerstbomenbier zijn geen bieren met een doorsnee karakter. Het werd hoog tijd om die moderne, vernieuwende koers ook tot uitdrukking te laten komen in de verpakking van de bieren. Na enig geploeter achter de PC bleek dat een modernisering van de bestaande etikettenlijn niet uit mijn eigen creatieve brein zou gaan komen. Er was professionele hulp nodig!

Met de groei van het aantal klein bierbrouwerijen in Nederland groeit ook de behoefte aan grafische ontwerpen voor met name etiketten, maar ook logo’s, viltjes, posters etc. Eén naam komt daarbij steeds weer voorbij: Bob van Dijk (van buro b71.nl). Nadat ik heel prettig met hem had samengewerkt bij de ontwikkeling van het etiket voor de Wintersplinter (opdrachtbier voor het lustrum van PINT Zuid-Holland) was voor mij duidelijk dat Bob de aangewezen man was om een nieuwe etikettenlijn voor Leidsch Bier te ontwikkelen.

Begin januari kwam Bob met drie fraaie, verrassende ontwerpen waarbij één ontwerp er qua moderne uitstraling bovenuit stak. Precies het soort ontwerp dat past bij vernieuwende koers van Leidsch Bier. Natuurlijk was er nog aardig wat schaafwerk nodig om tot een definitieve ontwerp te komen, maar het resultaat is er dan ook naar.

Leidsch Blond, etiket 2013

Geen traditionele plaatjes meer of stukjes schilderij (sorry Jan Steen). Maar strakke lijnen en een schuine ‘off-centered’ vlakverdeling die ook al in het logo zit. Het logo zelf is overigens niet veranderd. Dat was mentaal nog een te grote stap… 😉

Het vlak rechtsboven heeft per bier een andere kleur, zodat de verschillende bieren makkelijk te herkennen zijn (bijvoorbeeld geel voor de Blond, en bruin voor de Morsporter). In datzelfde vlak is op de achtergrond een Leids stadsgezicht terug te vinden (bij de Blond het stadhuis, bij de Morsporter vanzelfsprekend de Morspoort, etc.).

Het vlak linksboven bevat alle technische informatie over het bier. En linksonder staan de links naar het Internet (website, Facebook) inclusief een QR-code. Als je zo’n QR-code scant met je smartphone kom je direct op de webpagina van het betreffende bier terecht. Je vindt daar (in de toekomst) nog meer informatie met name over de culinaire toepassingen en combinaties met dat bier.

Leidsch Blond, flessen 2013

Om de vernieuwing compleet te maken worden de Leidsche bieren voortaan gebotteld in een moderne fles: de Longneck 33 cl. Internationaal al langer bekend als bierfles en inmiddels ook bij enkele Nederlandse brouwerijen in gebruik. De grote fles (Bière Belge 75 cl, met kurk en korf) blijft. Met zijn ronde schouder en lange nek past ‘ie eigenlijk veel beter bij de nieuwe fles dan bij de oude.

De komende periode zullen ook de andere Leidsche bieren één voor één in het nieuwe jasje gehesen worden. Te beginnen met de speciale Flavorites-edities van de Morsporter (gelagerd met verrassende ingrediënten). En daarna het Kuit-bier (een haverbier volgens oud-Hollandse receptuur) en voor de zomer de Weizen.

Geniet ervan!


Top