Nieuw bestuur lanceert actieplan KBC 2.0

Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering heeft het nieuwe bestuur van het Klein Brouwerij Collectief (KBC) haar actieplan gelanceerd voor een grote vernieuwingsslag van deze vereniging.

Het KBC bestaat inmiddels zeven jaar en is in die tijd uitgegroeid tot het grootste samenwerkingsverband van bierbrouwerijen en licentiebrouwers van Nederland. De ruim 60 leden zijn allen kleine ondernemers die zich bezighouden met de produktie en verkoop van speciaalbier.

Voor de Nederlandse consument is het KBC vooral zichtbaar als organisator van het jaarlijkse KBC Bierfestival in ’s Hertogenbosch (op zondag 2 mei aanstaande alweer de 7e editie), en door het uitbrengen van de folder “Speciaalbier & Eten” in 2009, waarin naast algemene adviezen ook diverse speciaalbier & kaas-combinaties gepresenteerd worden.

In de landelijke pers zijn het vooral de acht grote bierbrouwerijen die de aandacht vragen. Met de al jaren teruglopende consumptie van pils en tegelijkertijd de opkomende vraag naar (nationaal en internationaal) speciaalbier vindt het KBC het tijd worden om zich wat meer te profileren. De Nederlandse consument krijgt immers steeds meer aandacht voor een mooi speciaalbier, dat met eerlijke ingrediënten op ambachtelijke wijze geproduceerd wordt. En die voorliefde delen ze met de leden van het KBC.

Wat kan de consument gaan verwachten van het KBC?

Allereerst wordt er komend najaar een Open Brouwdag georganiseerd. Op die dag zijn de KBC-brouwerijen de hele dag geopend voor het publiek. Natuurlijk wordt er bier gebrouwen en bestaat de mogelijkheid om te genieten van speciaalbier. Bij diverse brouwerijen worden proeverijen en workshops georganiseerd. Ook de licentiebrouwers (die geen eigen brouwketel hebben) zullen in hun eigen regio brouwdemo’s en andere activiteiten verzorgen. De definitieve datum van de Open Brouwdag wordt later bekendgemaakt.

Daarnaast zijn we gestart met een tweede editie van de KBC-folder, die mogelijk al eind 2010 verschijnt. Deze keer wordt het onderwerp “Speciaalbier & Desserts”. Nog niet een algemeen bekend thema, maar het belooft nu al een culinaire ontdekkingsreis te worden.

Ook gaat het KBC samenwerken met culinaire organisaties en produktschappen om de consument te informeren over speciaalbier. Nederlands speciaalbier is geen koel, goudgeel slokje met weinig geur, bitterheid en karakter dat je achteloos naar binnen giet. Het is een culinair genoegen dat je zintuigen verwent en dat ontdekken gelukkig steeds meer mensen.

Tenslotte komt er een nieuwe website (http://www.kleinbrouwerijcollectief.nl) met meer informatie over het KBC en haar leden. En natuurlijk met veel enthousiasme en passie voor Nederlands speciaalbier.

Achter de schermen vindt tegelijkertijd een organisatorische vernieuwingsslag plaats, waarbij de KBC-leden nog meer dan voorheen als Collectief zullen opereren. Bijvoorbeeld op het gebied van gezamenlijke inkoop en distributie, wetgeving en kwaltiteitscontrole. Voor elk van de vier kernthema’s Produktie, Promotie, Kwaliteit en Bierfestival is nu een apart bestuurslid aangesteld.

Voor meer informatie over het Klein Brouwerij Collectief kunt u contact opnemen met Toon van der Heijden (06-19328967, of info@kleinbrouwerijcollectief.nl).

KBC-bestuur 2010

bijschrift bij de foto (vlnr):
Constant Keinemans (lid Produktie), JW Fukkink (lid Promotie), Rob Kooij (penningmeester), Jan van Kollenburg (lid Bierfestival), Jan Wolfs (lid Kwaliteit), Toon van der Heijden (voorzitter), Frans Schamp (secretaris)


Top